Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2011 11:51 - Мечтите остават ...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 13088 Коментари: 36 Гласове:
-42

Последна промяна: 07.05.2011 14:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

81 години от рождението на Пеньо Пенев


image

Роден: 7 май 1930
Добромирка, България
Починал: 27 април 1959
 
Димитровград,  България

Човек се ражда, за да даде другиму любов.
Оня, който никому, дори и на куче, не е дал поне капка любов,
той напразно е дошъл на този свят.
По-добре ще бъде, ако майка му вместо него е родила камък.
Такъв човек не познава мъката и щастието, няма да остане в сърцата на хората,
те няма да го запомнят с добро.
Такъв човек - по дяволите!


                                        Пеньо Пенев  

image

Паметникът на поета в Димитровград на фона на едно от най-хубавите му стихотворения "Пътека"...

  *****************************
Моите песни


По тебе винаги е мойта мисъл,

към тебе скрита нежност в мен пламти.

И в песните, които съм ти писал,

грей вярност - чиста искреност блести. 

През трудни походи те в мене зряха

и с топлите съзвучия живях.

Те с мене в зной и дъждове вървяха,

защото теб навсякъде мечтах. 

От своя кратък сън отделях време,

от малките почивки съм пестил,

за да запиша чувствата големи,

които винаги от теб съм крил... 

Пази ги като истинска светиня,

в тях моето сърце ще ти шепти.

Ще ти говори обичта - твърдиня,

гласът ми винаги ще те теши. 

Че всичко в мене е стаено -

и радост, и тревоги в тях излях.

Хармонията в чувство съкровено

и ужаса на болката събрах. 

Не ще изчезнеш в мрак през вековете,

не ще изчезнеш в клевети, в лъжи.

Ти ще живееш с мене в стиховете,

с тях нашият живот ще продължи. 

Пред нищо няма да склоня главата,

защото и за мен ще блесне ден.

С гръмовен стих ще люшна небесата

и ще вървя победно устремен. 

Че в мене мощ невиждана узрява,

като вулкан бучи, клокочи тя...

И ще роди една безсмъртна слава,

един завиден път, покрит с цветя.

16. VII. 1951        

 *****************************

Пътека

Тъжен залез кърви над гората

като прясна отворена рана.

С тъжен ромон звъни на житата

светозарната сребърна пяна. 

Уморения ден догорява,

плаче вятърът - сбогом навеки!

Свечерява сега, свечерява

над смълчаните бели пътеки. 

Всеки своя пътека си има,

всяка бърза и търси човека...

И аз имах пътека любима,

и аз някога имах пътека!

Още крачка - и ето го края! -

Извървяна е тя, извървяна...

Какво с мене ще стане, не зная,

но едва ли пак пътник ще стана!

Много мили неща аз разлюбих,

дори погледа кротък на мама.

Имах всичко... и всичко загубих -

няма щастие, щастие няма!

Сам да бъдеш - така по-добре е,

нищо в нашите дни не е вечно!

И най-милото ще отмилее,

и най-близкото става далечно.

Всяка клетва е само измама,

всяка нежност крий удари груби. -

Нека никога нищичко няма,

за да няма какво да се губи!

Всеки огън гори - догорява,

никой извор во век не извира.

Туй, което цъфти - прецъфтява,

туй, което се ражда - умира.

Всеки друм става тесен за двама,

всяка радост е бременна с мъка.

Нека никога срещи да няма,

за да няма след тях и разлъка!

... Догорелия ден над гората

нека само кърви като рана...

Нека тъжно звъни на житата

светозарната сребърна пяна..

Пеньо Пенев

image













...Ще разбереш ли моята тревога, поколение?
Ще разбереш ли как из нея се роди
горчилото на уплах и съмнение?
Не е ли днеска празна пещера човекът,
където лозунгите хвърлени отекват с екот
на дните в шеметния бързотек?
И тоя век не е ли моя мащеха?
Дали не съм завареник на тоя век?
Дали за него жертвите с кръвта си плащаха,
дали роден съм рано, или закъснях?
...Един велик, един брутален век над мен се срути
и в скутите ми своята съдба завинаги остави.
Той безконечно въже на трудните минути
навърза зад челото ми на възели корави.
О, възели на сто въпроси, търсещи решение!
О, възели на напрежението!


    **********************************

image



"Любовта на Пеньо Пенев към Светла - Клара
е светъл и вълнуващ момент в нерадостното му битие."
  -
проф. Иван Цветков
   


"Увлечението на Пеньо към Светла Сп. беше чисто, като извора
на Росица под Мара гидик. То наистина бе един радостен период
в неговата песнопойна младост. ... Той черпеше вдъхновение и вяра
от дружбата си със Светла, търсеше в нея топлина и искрена присъда
за стиховете си, които в малката Добромирка никога не можеха да
намерят обективна оценка. 

Станислав Друмешки, писател                                                                  

    *****************************

На Клара 

"Усмихнат, твойто име пак мълвя, 

сърцето в сладък трепет се вълнува.  

С ръцете ти тъй нежно ме милува 

на вятъра прохладната струя. 

Не може никой в мен да изличи 

на образа ти скъп чертите мили. 

Душата ми са в слънце напоили 

тъй топлите ти ласкави очи." 

Пеньо Пенев

image  Сънят ресници не притваря... 

На теб... 

Сънят ресници не притваря - 

разбит в тревоги и копнеж. 

А виж - на масата догаря, 

топи се лоената свещ. 

Знам, няма чудеса, но чакам 

унил и сам... и натъжен - 

по белите пътеки в мрака 

да дойдеш тая нощ при мен.

    *********************

  Самота

Тихо е... тихо е... тихо е..

Нощта кротко в прозореца бди,
няма те никога, никъде -
самота... и небе... и звезди...

Тежка е, тежка разлъката
в тия безводни далечни гори,
обичта, надеждата, мъката
ме гори... ме гори... ме гори...

Колко си свидна и чакана!
Ти ще дойдещ най-после, нали?
В спомен сърцето разплакано
ме боли... ме боли... ме боли...

Оня тих миг ще настъпи ли -
да протегнеш към мене ръка?
Аз ще те чакам пак, скъпа ми!
Докога... докога... докога...

Тихо е... тихо е... тихо е...
И стоя и мълча пак в мечти.
Няма те никога, никъде...
Тишина... самота... и звезди...

 

   **********************
 
Ако вънка...

Ако вънка 

зора е 

зорила - тя за теб е 

зорила сега. 

Ако има 

на тоя свят 

сила - тя се казва: 

любов 

и тъга.

 ****************
Елегия
 

Денят се ражда... Жажда пустинна 

като талаз накипя и запя... 

Жена милоока! - добра и невинна - 

денят се ражда, а аз ще заспя... 

Сърцето чакало, но не дочакало, 

плакало, докато сипне зората. 

На двора тревясал и утрото плакало, 

плакало с бистра роса по тревата.,. 

Бяла и румена като циклама 

в дните ми горестни ти се яви! 

Мълком те гледам... Път към теб няма! 

Късно е вече, уви!... 

Чашата само скръбта ми разбира 

и ще остане тя - ален завет! 

Един ще се ражда, друг ще умира в ръка с пистолет... 

Съдба неотменна - задача решена! 

Стройна и свежа, с походка лека 

дори да се върнеш пак в рокля зелена - 

самотна ще бъде една пътека... 

Пеньо Пенев

image

Поръчение

Когато вече някой ден

решиш към нов бряг да отплуваш;

недей си взема сбогом с мен -

отплувай, без да се сбогуваш.

Върви, обичана жена,

понесена вовек в сърцето-

Луната ще е пак луна

и пак небе ще е небето.

В любов недей ми се кълна!

Защо е нужно да се лъжем?

Ти нямаш никаква вина

в това, че ще остана тъжен. 

Еднъж ли горест съм познал?

Еднъж ли съм се огорчавал?

При мене който не е спрял,

не ме е само той ранявал. 

Ти моята любов прости!

Сърцето ти не ми е длъжно...

Какво е скръб не знаеш ти,

не знаеш ти какво е тъжно... 

За сбогом няколко слова

да каже всяка друга може.

Но ти не би могла това,

ти кръст не можеш лесно сложи. 

Ах, ти си толкова добра!...

И в свойта нова безнадеждност

без думи аз ще разбера за отзвучалата ти нежност... 

Затуй когато някой ден

си тръгнеш и не затъгуваш,

недей си взема сбогом с мен,

иди си, без да се сбогуваш.


 image

Пеньо Пенев. “Жребий. Стихотворения”, издание на Община Димитровград и Дом-Музей “Пеньо Пенев”, съст. Живка Шишкова, 2010г. 

 










Гласувай:
42



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ivankalilova - БЛАГОДАРЯ ПРИЯТЕЛКО! Прекрасен ...
07.05.2011 12:14
БЛАГОДАРЯ ПРИЯТЕЛКО!
Прекрасен постинг, за любимият поет !Поздравления!
Мълчаливо ще приседна и с вълнение и обич отново всичко ще прочета ........за кой ли път .....
Хубави почивни дни , с усмивки, слънце и обич!:)))
цитирай
2. miaa - Поздравления, Слънчева!
07.05.2011 12:28
Колко човечност, светлина и емоции събрани в 1:)))
Благодаря ти, за Пеньо Пенев! С обич!
цитирай
3. mt46 - Поздрав за чудесния постинг, Таня!...
07.05.2011 13:49
"Пътека" ми е любимо стихотворение - жестоко е!...
цитирай
4. bizcocho - Много обичам неговата "Пъ...
07.05.2011 14:45
Много обичам неговата "Пътека".
Благодаря ти за поредния прекрасен постинг!
цитирай
5. zabunova - Бях го забравила, а го знаех наизуст...
07.05.2011 15:24
А този стих страшно харесвам:
"Когато вече някой ден решиш към нов бряг да отплуваш; недей си взема сбогом с мен - отплувай, без да се сбогуваш."

И гласът му имах на плоча с "Дни на проверка"! ...И аз благодаря за удоволствието да си спомня!
цитирай
6. tota - Танечка, Поздрави!
07.05.2011 16:21
„Човек се ражда, за да даде другиму любов.
Оня, който никому, дори и на куче, не е дал поне капка любов,
той напразно е дошъл на този свят.
По-добре ще бъде, ако майка му вместо него е родила камък.
Такъв човек не познава мъката и щастието, няма да остане в сърцата на хората,
те няма да го запомнят с добро.
Такъв човек - по дяволите!”

Пеньо Пенев

http://tota.blog.bg/lichni-dnevnici/2010/05/10/quot-vseki-svoia-pyteka-si-ima-quot-da-si-spomnim-za-poeta-s.542626
цитирай
7. stela50 - Здравейте ...всички ,които спряхте и ще спрете ,
07.05.2011 17:12
да отбележим 81-вата годишнина от рождението на Пеньо Пенев .
Сборникът "Жребий " е четириезичен и за първи път стихове на поета са преведени на английски език . В постинга освен няколко думи още за това издание
бях включила и самото стихотворение със заглавие " Жребий " , но за съжаление
докато подготвях и редактирах постинга ,някой упорито сипеше минуси
и кпостинга ми остана без край ,просто изчезнаха последните публикации.
но и тези стихове мисля ,че са достатъчни ,а и никой от нас не се съмнява
в големия талант на недостигналия и 30 години поет .
Благодаря ,че споделихте тези мигове с мен ...
ivankalilova
miaa
mt46
bizcocho
zabunova
tota
Поздрави и приятни почивни дни !
цитирай
8. iliada - Много силни стихове ,но последното според мен е несравнимо.....
07.05.2011 17:41
Благодзаря ,Таня !
Големият поет си е голам и това се вижда от далечината на времето.......
Поздрави за поста!
Ти си отличничка ,мила!
цитирай
9. kalin8 - Благодаря ти!
07.05.2011 18:15
Много!!!
Б.
цитирай
10. ivana59 - Благодаря, stela50!
07.05.2011 19:22
Любими редове!

цитирай
11. kleopatrasv - Туй, което цъфти - прецъфтява, туй, ...
07.05.2011 19:31
Туй, което цъфти - прецъфтява,
туй, което се ражда - умира.
Всеки друм става тесен за двама,
всяка радост е бременна с мъка.
Нека никога срещи да няма,
за да няма след тях и разлъка!

Пеньо Пенев - поетът на своето време! Думите му, останаха и до днес в сърцата ни!
цитирай
12. kleopatrasv - Това столетие е негов длъжник!
07.05.2011 19:54
"Дойдох на тоя свят
да видя слънцето,
в ръка да взема
плода на радостта,
наливал сладост много векове.
Написана е моята съдба поема
във по-свободни, бели стихове
и с теб, епохо, ний не се римуваме,
но ритъмът един и същ е в нас!
И не от вчера ний воюваме,
и не от вчера в зной и мраз
сивей на моя гръб работната рубашка,
попивала потта солена на усилни дни.
Не знам ще доживея ли до старини,
не знам дали в ръка с тояжка
ще търся порти и пътека.
Дори да си отида рано - нека!
На мен ми стига, че навреме се родих!
Това столетие сега е мой длъжник!
За него с кръв и пот платих,
платил съм всеки негов миг,
платих му приживе...."
Пеньо Пенев



цитирай
13. анонимен - Невероятно, но някои от стиховете ...
07.05.2011 20:28
Невероятно, но някои от стиховете звучат като че ли са писани за днес.
цитирай
14. hristo27 - "Човекът е човек, когато е на ...
07.05.2011 20:33
"Човекът е човек, когато е на път!"
цитирай
15. stela50 - Наистина стиховете звучат много силно и за днешния ден ...
07.05.2011 21:08
...И си остана такъв, макар и само на 30 години. Без право на стареене. Не измислен, не икона, а жив и земен, като в завета си:
...И пак ще бъда барабанчик в похода,
и пак ще водя маршовата стъпка на родината...
Аз, глас
и съвест
на епохата!

ЖРЕБИЙ
Знам, няма и не вярвам в орис,

но вечна болка пари в мен.

Сърцето ми е пълно с горест -

за горест сякаш съм роден,

Преминал в жажда през пустини,

чист извор нийде не съзрях. -

На двадесет и шест години

аз цял век вече изживях.

Горчилка пих, горях в тревоги,

интрига дните ми смрачи -

затуй и плачещи, и строги

сега са моите очи.

Ех, младост! - всичко преживяла,

вървяла в мрак и светлина,

на цял свят горестта събрала -

ти само радост не позна!

цитирай
16. stela50 - Хубаво е ,че сте тук и споделяте мисли
07.05.2011 21:22
за поета , прозрял в младостта си много истини ,създал прекрасни
стихове ,глас и съвест на една епоха ...
Благодаря ви :
iliada
kalin8
ivana59
kleopatrasv
kushel
hristo27
Поздрави и хубава вечер !
цитирай
17. megg - Толкова човешки, кротки и светли в своята елегичност стихове!
07.05.2011 21:46
Благодаря ти, Стела, за този постинг! Като малка често си го препрочитах и ми беше и тъжно, и хубаво. " Пътека" и "Самота" са изповеди, към които изпитваш потребност да се завръщаш.
Хубава вечер!
цитирай
18. stela50 - Много хубави и точни думи за стиховете ,megg ...
07.05.2011 21:53
...Толкова човешки, кротки и светли в своята елегичност стихове!...
Права си - " Пътека" и "Самота" са изповеди, към които изпитваш потребност да се завръщаш...
Благодаря за чудесния коментар !
цитирай
19. monaliza121 - Поздрав, Стела! Подбрала си н...
07.05.2011 22:03
Поздрав, Стела!
Подбрала си най-хубавите стихотворения!:))
цитирай
20. stela50 - Освен познатите и любими стихове , Мона Лиза ...
07.05.2011 23:18
реших да представя и някои от любовните ,вдъхновени и посветени
на Клара ....Ако има
на тоя свят
сила - тя се казва:
любов
и тъга...

Благодаря за споделения миг !
цитирай
21. magity - Прекрасни са стиховете му ...
07.05.2011 23:35
Благодаря, че ги сподели Стела ...
...Сърцето чакало, но не дочакало,

плакало, докато сипне зората.

На двора тревясал и утрото плакало,

плакало с бистра роса по тревата.,. ....
Приятна вечер!
цитирай
22. stela50 - Хубаво е ,че и ти надникна , Маги ...
07.05.2011 23:59
Спомен за поета и прекрасните му стихове . Млад ,много млад е останал
завинаги ,а поезията му дълбока и силна .
Лека и спокойна нощ !
цитирай
23. konstant7 - Поздрави !!!
08.05.2011 00:03

Благодаря !
цитирай
24. esen - Страхотен постинг!
08.05.2011 00:04
Мога само да се поклоня пред поета и да благодаря на автора за чудесното представяне!
Хубава вечер! А от вторник да се видим в Димитровград на поетичните празници!
цитирай
25. stela50 - Как актуално звучат и днес някои от стиховете му ,konstant7 ...
08.05.2011 00:12
Благодаря за споделените мигове !
цитирай
26. ckarlet - "Човек се ражда, за да даде ...
08.05.2011 00:14
"Човек се ражда, за да даде другиму любов."
Отново ни припомни велика личност, Таня!
цитирай
27. stela50 - Благодаря , Есен ...Поклон пред един голям поет .
08.05.2011 00:15
Ще бъда мислено с вас на поетичните празници ...
Поздрави и вълнуващи преживявания !
цитирай
28. stela50 - Смели ,честни мисли ,Скарлет ...вдъхновение и младежка дързост .
08.05.2011 00:19
......Ще разбереш ли моята тревога, поколение?
Ще разбереш ли как из нея се роди
горчилото на уплах и съмнение...
Поклон пред поета !
цитирай
29. yotovava - Времето, в което е живял, го е смачкало,
08.05.2011 10:11
той не е бил за това време.
А се чудя колко ненормален и зъл трябва да е тоя трол, че тук да натиска палеца си надолу и да се киска злорадо.
Поздрав, Стела.
Валя
цитирай
30. petgen - Благородно ти завиждам за свобо...
08.05.2011 12:50
Благородно ти завиждам за свободното любимо време за твоя прекрасен свят, Таня!
Моето е разпарчетосано и се вие в изнемога:) Но...ще дойде ден! Поздрави!
цитирай
31. kometapg - Една богата душа, написала красиви ...
08.05.2011 13:23
Една богата душа, написала красиви стихове! Нека да си спомним и да се преклоним пред големия поет!
цитирай
32. stela50 - Поздрави и благодарности за споделените мигове ....
08.05.2011 13:25
yotovava
petgen
kometard
Поклон пред големия поет !
цитирай
33. anastasiia - Много голям поет! Велик!
08.05.2011 14:27
Много обичам стиховете му...
Благодаря ти за прекрасния постинг!...
Поздрави, Таничка...
цитирай
34. tryn - Прекрасен постинг, Стела!
08.05.2011 15:22
Поклон пред Поета и пред Човека Пеньо Пенев!
Неговата изстрадана Поезия е завещание, което ще задължава всяко идно поколение...

Благодаря ти за подарените ни вдъхновяващи мигове!
Светъл поздрав! :)
цитирай
35. silwiqna - Както винаги!
08.05.2011 17:37
Страхотно! Поздрави :)
цитирай
36. mileidi46 - !!
08.05.2011 20:29
Straxotno mila! Dokosna mei mi stana tujno..abzaz ot stixotvorenieto ,,Puteka" polzvax za nekrologa na moqta maika..tova stixotvorenie e kato sudba..
mnogo to4no si go kazala-toi be6e suvestta na epoxata si..takiva xora..ne jiveqt dulgo!!
Blagodarq ti!!
Poklon..
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17556344
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59865
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930