Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.07.2012 14:00 - Кой ...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7427 Коментари: 17 Гласове:
33


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Разгледах старите си лични дневници 
и открих тези стихове ... точно днес... 
няма нищо случайно ...
Реших да ги споделя с вас ... и може би 
защото е изпитно време и това провокира 
мислите ми, или професионалните 
ми навици надделяха, но ми дойде идеята 
да ви подложа на малък тест ...
Кой сътворил е тези стихове нежни...
От време далечно ... с послания вечни ...
В думата КОЙ влагам дълбоко уважение,
лично отношение и възхищение ...
Преклонение ...
Наред с непреходните епични творби,
върхове в Българската литература,
Големият майстор на словото ни е
разкрил и непознати кътчета от своя
интимен свят, скрити чувства, емоции,
вълнуващи преживявания ...
Кой ...


image

Спомени, блянове тъжно-златисти,
сладостен шепот в повехнали листи -
песни по заник.
Мисли, въздишки дълбоко човешки,
сълзи в душата потайни и жежки -
песни по заник.
Тихи хармоний - не звукове тръбни,
трепети сладки, пленително скръбни -
песни по заник.


image

Ти ме срещна пръв път при тополите -
роза, нежна, миризлива, -
чуй, от всичките ми пролети
тая беше най-щастлива.

Ти ме срещна в дните на неволите -
помниш? И каква промяна!
Чуй, от всичките ми пролети
тая беше най-засмяна.


image

Обичам романсите стари, що свириш
тъй рядко на твойто пиано,
сърце ми от тях е пияно -
по-нови недей да ми дириш.

Ти знаеш защо са ми скъпи тез песни,
как тръпна, когато ги свириш.
За мен са тъй свежи, тъй пресни -
по-нови недей да ми дириш.


image
Огюст Реноар - " Четящата "

Когато с глас четеш ми стиховете,
в тях мои рожби вече не познавам -
с такава тайна прелест са налети,
така учуден в техний звук внимавам!

Слова съм мъртви писал и небрежно -
увехнали листенца на душата, -
но минали през твойто сърце нежно,
те ронят се на перли из устата.


image
Художник -  Густав Климт

Твойто име - цяла песен,
мил привет, към щастье зов,
твойто име - звук небесен,
твойто име - чар, любов.
Твойто име - сласт, упоя,
нектар в моите уста,
музика в душата моя,
сладък шепот през нощта.

********************
Когато тези песни излязат на свет,
мнозина ще питат: коя е?
Мома ил жена е?
Коя е прославил в тях нежний поет?

А ти пък лукаво, с румянец залета,
ще казваш: "Туй всичкото в сън е видял
Не вярвайте вий на поета:
той своя си блян е възпял!"

image
Густав Климт - " Целувката"

Ний свои сме, и чужди тук -
погрешка жалка на съдбата,
родени сме един за друг,
живеем в два различни свята.

Но слънце спират ли мъгли
и орловий летеж балкани?
Живота нази раздели,
а любовта събра ни.






Гласувай:
33



Следващ постинг
Предишен постинг

1. malchaniaotnadejda7 - :) Здравей, Таничка...
09.07.2012 14:11
Не мога да кажа! Пред очите ми са Славейков и Мара Белчева, но... не би! Предавам се!:)))

Затова, винаги съм твърдяла, че Библиотекарите сте извънземни! Пазителите, това сте вие... Вдъхновена седмица и със сигурност, тук има хора, които ще познаят... :)
цитирай
2. gocho52 - Мисли въздишки
09.07.2012 14:25
дълбоко човешки...
цитирай
3. malchaniaotnadejda7 - ... :)
09.07.2012 14:37
Боооже, какво безсилие! Ти не издавай! И все пак - "песни по заник"... :)))

Няма ли познавачи на Вазов в този блог! Вазов!?.... Патриархът? Дотук съм, Таничка.
цитирай
4. mitkaloto - Вазов!Поздрави!
09.07.2012 14:45
Вазов!Поздрави!
цитирай
5. djani - Не напразно мълвата твърди,
09.07.2012 15:21
Че последното любовно усилие е коствало и живота му. Ако е така - достойна смърт за поет. А сецесиона, като илюстрация, напълно отговаря на духа на времето, когато са писани тези трепетни пред любимата стихове. Къде ти сега такива сантименти...
цитирай
6. daan - преубаво:))
09.07.2012 15:28
и тогаш и сега си мајстор за стихови:)
ти балгодарам што ги сподели со нас:))
цитирай
7. stela50 - На днешния ден през 1850 година е роден
09.07.2012 15:57
Патриархът на българската литература - Иван Вазов ...
Позволих си да надникна с вас в тайните кътчета
на интимната му лирика и да докосна нежната струна
на влюбеното му сърце , трептяща в красивите стихове .
Сигурна бях , че още първите прочели ще познаят ...
Неговата реч , характерните изрази за онова време,
и разбира се това стихотворение ...
...Мисли, въздишки дълбоко човешки,
сълзи в душата потайни и жежки -
песни по заник...
Благодаря ви , мили приятели ... за прочита,
споделеното и своеобразно изразената почит
и преклонение пред таланта и вдъхновението
на Народния поет Иван Вазов ...
Поздрави и приятни жарки дни ... с пожелания
за прохладно пътуване ...
цитирай
8. karambol5 - Благодаря ти, Стела ;) Прекрасен ...
09.07.2012 16:15
Благодаря ти , Стела ;)
Прекрасен начин да почетеш творец като Вазов ;)
цитирай
9. mariniki - ех, мила Танечка...
09.07.2012 16:21
балсам за душата са тези стихове на Вазов...
приветствам идеята ти да ни ги припомниш по такъв
красив начин... и рисунките на Климт... невероатно хубави..
сърдечен поздрав за теб... прегръщам те..
цитирай
10. mt46 - Поздрав за постинга, приятелко!
09.07.2012 17:10
Вазов има много стихове, непознати на широката публика - и любовни, и пейзажни, и философски...
цитирай
11. malchaniaotnadejda7 - 7. stela50 - На днешния ден през 1850 година е роден
09.07.2012 17:28
stela50 написа:
Патриархът на българската литература - Иван Вазов ...
Позволих си да надникна с вас в тайните кътчета
на интимната му лирика и да докосна нежната струна
на влюбеното му сърце , трептяща в красивите стихове .
Сигурна бях , че още първите прочели ще познаят ...
Неговата реч , характерните изрази за онова време,
и разбира се това стихотворение ...
...Мисли, въздишки дълбоко човешки,
сълзи в душата потайни и жежки -
песни по заник...
Благодаря ви , мили приятели ... за прочита,
споделеното и своеобразно изразената почит
и преклонение пред таланта и вдъхновението
на Народния поет Иван Вазов ...
Поздрави и приятни жарки дни ... с пожелания
за прохладно пътуване ...

Не знаех, че Иван Вазов е роден днес, нито съм ги чела за мой срам... Ориентирах се по това, че казваш "епични творби" - :) и най-вече по "песни по заник"... Прозвуча ми негово това "песни по заник" - "но мойте песни все ще се четат"... Да, така е! Прости непосветеността ми, Таничка, на кого са посветени тези стихове? На поетеса? Така звучат...
цитирай
12. jabalka - Привет и от мен!
09.07.2012 17:58
Някак налучках по усет...тънък гласец ми подсказваше, че може би е Вазов , но изненадата е пълна и аз не съм чела тези стихове ,
- може би

-"...Когато тези песни излязат на свет,
мнозина ще питат: коя е?
Мома ил жена е?
Коя е прославил в тях нежний поет?..."

тази част ми прозвуча като много Вазов- словоред , но не бях сигурна!
Благодаря за това, че разшири познанията ми за него...

Неволно ми изникна едно мото над стихотворение от един много талантлив поет:

“Не вярвайте на поети,
които не пишат за любовта”
Анджей ВАЖЕХА, “Възвание”

Спокойна вечер!
цитирай
13. monna1 - Културен постинг!
09.07.2012 18:44
Мерси!*
цитирай
14. bven - Поздрави!
09.07.2012 19:15
А на Надежда:
Затова, винаги съм твърдяла, че Библиотекарите сте извънземни! Пазителите, това сте вие... Вдъхновена седмица и със сигурност, тук има хора, които ще познаят..
казвам, че всички на Земята са библиотекари, защото Тя е създадена като библиотека на Космоса и хората само знаят кода...Или се мъчат да си помнят:)))
цитирай
15. megg - Вазовите " песни по заник "
09.07.2012 19:56
Благодаря ти, Стела! Чудесен начин да припомниш рождението на Патриарха на литературата ни, различен избор - обикновено съзнанието отива към епичните му платна, към темата за героизма, към голямата му обич - България , .... а тук - нежно на любимата; тихо и красиво - за любовта ...
Поздрав! :)
цитирай
16. tota - Поздрави, Танечка, за това, че не си забравила Патриархът на българската литература!!
09.07.2012 21:07
Какво ще сме без него и творчеството му? Сиротни. Като без баща.
Благодаря ти!!

От днес вече компютърът е ремонтиран и отново ще съм сред Вас!!
цитирай
17. kalin8 - Поздравления !
09.07.2012 21:19
Едни закъснели поздрави !
Твърде късно е да казвам каквото и да било...
Б.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17584381
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59876
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930