Постинг
18.12.2012 12:37 -
За едно от десетте изгубени световни богатства...
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 11397 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 18.12.2012 12:40
Прочетен: 11397 Коментари: 14 Гласове:
41
Последна промяна: 18.12.2012 12:40
По пътя на прогреса, който в повечето случаи
безкомпромисно отрича или забравя старото
са били безвъзвратно изгубени някои ценни
достижения на човечеството.
Много от технологиите, изобретенията
и производствените процеси от древността
просто са изчезнали с течение на времето,
докато други все още не са напълно разбрани
от съвременните учени...
Едно от тези изгубени във времето световни
богатства е свързано с името на Великия майстор
на музикални инструменти -
АНТОНИО СТРАДИВАРИ ...
На днешния ден преди 275 години умира
известният лютиер, като отнася завинаги
и голяма част от тайната на своето
ненадминато майсторство, тайната
на невероятното звучене на неговите
цигулки, на всичките си струнни творения...
А знаете ли, че всяка цигулка на Страдивари, оцеляла
до наши дни, си има свое име: собствено и фамилно?
Фамилното е името на майстора, собственото
е придобито от съдбата - от името на, цитираме,
"именит нейн знатен (или златен) притежател,
колекционер, крал, търговец или име, символизиращо
редките й качества.
Защото всяка цигулка на Антонио Страдивари е л и ч н о с т.
Само личностите имат имена. Другото е номер или бройка."
Ето примери: Петри страдивари, Бетс страдивари, Сала
страдивари, Greffuhle страдивари, Виотан и Райс страдивари
(близнаци от 1710); Император страдивари, Херкулес
страдивари, страдивари Месия, страдивари Делфин...
На 18 декември 1737 г. в Кремона умира
италианският лютиер Антонио Страдивари,
считан за най-големия майстор на струнни
инструменти в световната история.
Той е погребан в Базиликата Сан Доменико.
Латинският вариант на името му – Страдивариус,
и до днес се използва като синоним на създадените
от него цигулки, виоли и др. Роденият през 1644 г.
Антонио учи лютиерския занаят между 1667 г.
и 1679 г. при Николо Амати, а през 1680 г.
се установява в Кремона и създава своя работилница.
Отначало той копира модела на Амати, но скоро
прави подобрения и налага собствен стил, което
му печели популярност.
Сред нововъведенията на Страдивари са различна
дебелина на дървото в различни части на инструмента,
нова форма на грифа и други части, но може би
най-същественото са специфичните смоли и бои,
с които той обработва инструментите, за да ги спаси
от вредители и същевременно да придаде неповторимия
им звук. Върху почти всички инструменти, излезли
изпод ръката му, стои надписът -
Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno...
Най-добрите са изработени между 1698 г. и 1725 г.,
след което качеството видимо спада.
Създадените след 1730 г. инструменти носят надписа
Sotto la Desciplina d"Antonio Stradivari F. Cremona...
и за тях се смята, че са дело на синовете му
Омобоно и Франческо. Освен цигулки изпод ръката
на Страдивари са излезли и виоли, виолончела,
китари и поне една арфа – общо около 1100
инструмента, от които 650 са оцелели до наши дни.
Заедно с тези, създадени от Гуарнери, те се считат
за най-висококачествените струнни инструменти.
Има и предположения, че Антонио Страдивариус
не е предал всичко от своя богат опит на никого,
включително и на синовете си...
Една изгубена технология е процеса на изработка
на неповторимите по звучене цигулки Страдивариус
и други струнни инструменти. Цигулките, заедно
с различни видове виоли, чела и китари са били
изработвани от Антонио Страдивари и неговите
синове в Италия в периода 1660-1730 г.
Във времената, когато са били създавани стойността
им не е била толкова висока, докато сега са останали
само около 650 инструмента, които се оценяват
на стотици хиляди долари всеки.
В действителност името Страдивари се е превърнало
в синоним на качество и перфекционизъм и служи като
описателен термин за нещо, което се счита за най-висок
клас изделие в своята област...
Техниката за изработването на инструментите Страдивари
е семейна тайна, известна само на Антонио Страдивари
и синовете му, Омбоно и Франческо. Цялостната технология
на изработка изчезва със смъртта на последния наследник
на фамилията...
До ден днешен тайната на цигулките Страдивариус изкушава
изследователи от цял свят, които се опитват да разбулят
мистерията на технологията на изработване. Водеща засега
си остава хипотезата, че омагьосващия звук на инструментите
от тази школа се дължи на плътността на специално дърво,
избирано от Антонио и синовете му за изработване на корпуса.
Известно е и твърдението на български лютиер, че горната част
на знаменитите цигулки е изработвана от български смърч...
Разбира се, има и хора, които оспорват твърдението,
че инструментите Страдивариус са специални по някакъв
начин. Има поне едно проучване, което стига до заключението,
че повечето хора дори не забелязват разлика в качеството на
звука между цигулка Страдивари и някоя
от съвременните й потомци.
“Страдивариус“ е един от най-ценните музикални инструменти
с изящната си форма, дизайн и превъзходна акустика.
Нито преди Страдивари, нито след смъртта му е имало успешен
опит да се възпроизведе звукът на неговите творения.
Никой все още не знае какво точно прави инструментите на
италианския занаятчия толкова ценни. Какъв е бил тайният
ингредиент дори на най-обикновения “Страдивариус“?
Въпреки последните технологични постижения инструментите
на Антонио Страдивари си остават превъзходни,
а причината е все още тайна.
За музикантите дебатът за това, какво определя звука на
“Страдивариус” и тайните причини за уникалността им скоро
може да стане чисто теоретичен, тъй като частните
колекционери качват цените прекалено много... Но дори
учените да изградят единна теория за величието на
“Страдивариус”, музикантите винаги ще са склонни да
дават свръхестествени обяснения, които отразяват
божествените и неземни качества на класическата музика.
Великият Паганини, виртуозно владеещ цигулката, умножил
славата на Страдивари. В неговите ръце инструментът
не само пеел, но и говорел ...
Музеят Страдивари. Кремона. Италия.
*
Казват, че от всичките цигулки Страдивари, намиращи
се днес в ръцете на различни виртуози,"Лейди Блант"
най- много се доближава до своето първоначално
състояние, съхранени са най- много оригинални черти,
а лаковото й покритие досега е останало ненарушено...
Но акустичната тайна на великолепните
инструменти, въпреки многото изследвания
и предположения, си остава неразгадана ...
безкомпромисно отрича или забравя старото
са били безвъзвратно изгубени някои ценни
достижения на човечеството.
Много от технологиите, изобретенията
и производствените процеси от древността
просто са изчезнали с течение на времето,
докато други все още не са напълно разбрани
от съвременните учени...
Едно от тези изгубени във времето световни
богатства е свързано с името на Великия майстор
на музикални инструменти -
АНТОНИО СТРАДИВАРИ ...
На днешния ден преди 275 години умира
известният лютиер, като отнася завинаги
и голяма част от тайната на своето
ненадминато майсторство, тайната
на невероятното звучене на неговите
цигулки, на всичките си струнни творения...
А знаете ли, че всяка цигулка на Страдивари, оцеляла
до наши дни, си има свое име: собствено и фамилно?
Фамилното е името на майстора, собственото
е придобито от съдбата - от името на, цитираме,
"именит нейн знатен (или златен) притежател,
колекционер, крал, търговец или име, символизиращо
редките й качества.
Защото всяка цигулка на Антонио Страдивари е л и ч н о с т.
Само личностите имат имена. Другото е номер или бройка."
Ето примери: Петри страдивари, Бетс страдивари, Сала
страдивари, Greffuhle страдивари, Виотан и Райс страдивари
(близнаци от 1710); Император страдивари, Херкулес
страдивари, страдивари Месия, страдивари Делфин...
На 18 декември 1737 г. в Кремона умира
италианският лютиер Антонио Страдивари,
считан за най-големия майстор на струнни
инструменти в световната история.
Той е погребан в Базиликата Сан Доменико.
Латинският вариант на името му – Страдивариус,
и до днес се използва като синоним на създадените
от него цигулки, виоли и др. Роденият през 1644 г.
Антонио учи лютиерския занаят между 1667 г.
и 1679 г. при Николо Амати, а през 1680 г.
се установява в Кремона и създава своя работилница.
Отначало той копира модела на Амати, но скоро
прави подобрения и налага собствен стил, което
му печели популярност.
Сред нововъведенията на Страдивари са различна
дебелина на дървото в различни части на инструмента,
нова форма на грифа и други части, но може би
най-същественото са специфичните смоли и бои,
с които той обработва инструментите, за да ги спаси
от вредители и същевременно да придаде неповторимия
им звук. Върху почти всички инструменти, излезли
изпод ръката му, стои надписът -
Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno...
Най-добрите са изработени между 1698 г. и 1725 г.,
след което качеството видимо спада.
Създадените след 1730 г. инструменти носят надписа
Sotto la Desciplina d"Antonio Stradivari F. Cremona...
и за тях се смята, че са дело на синовете му
Омобоно и Франческо. Освен цигулки изпод ръката
на Страдивари са излезли и виоли, виолончела,
китари и поне една арфа – общо около 1100
инструмента, от които 650 са оцелели до наши дни.
Заедно с тези, създадени от Гуарнери, те се считат
за най-висококачествените струнни инструменти.
Има и предположения, че Антонио Страдивариус
не е предал всичко от своя богат опит на никого,
включително и на синовете си...
Една изгубена технология е процеса на изработка
на неповторимите по звучене цигулки Страдивариус
и други струнни инструменти. Цигулките, заедно
с различни видове виоли, чела и китари са били
изработвани от Антонио Страдивари и неговите
синове в Италия в периода 1660-1730 г.
Във времената, когато са били създавани стойността
им не е била толкова висока, докато сега са останали
само около 650 инструмента, които се оценяват
на стотици хиляди долари всеки.
В действителност името Страдивари се е превърнало
в синоним на качество и перфекционизъм и служи като
описателен термин за нещо, което се счита за най-висок
клас изделие в своята област...
Техниката за изработването на инструментите Страдивари
е семейна тайна, известна само на Антонио Страдивари
и синовете му, Омбоно и Франческо. Цялостната технология
на изработка изчезва със смъртта на последния наследник
на фамилията...
До ден днешен тайната на цигулките Страдивариус изкушава
изследователи от цял свят, които се опитват да разбулят
мистерията на технологията на изработване. Водеща засега
си остава хипотезата, че омагьосващия звук на инструментите
от тази школа се дължи на плътността на специално дърво,
избирано от Антонио и синовете му за изработване на корпуса.
Известно е и твърдението на български лютиер, че горната част
на знаменитите цигулки е изработвана от български смърч...
Разбира се, има и хора, които оспорват твърдението,
че инструментите Страдивариус са специални по някакъв
начин. Има поне едно проучване, което стига до заключението,
че повечето хора дори не забелязват разлика в качеството на
звука между цигулка Страдивари и някоя
от съвременните й потомци.
“Страдивариус“ е един от най-ценните музикални инструменти
с изящната си форма, дизайн и превъзходна акустика.
Нито преди Страдивари, нито след смъртта му е имало успешен
опит да се възпроизведе звукът на неговите творения.
Никой все още не знае какво точно прави инструментите на
италианския занаятчия толкова ценни. Какъв е бил тайният
ингредиент дори на най-обикновения “Страдивариус“?
Въпреки последните технологични постижения инструментите
на Антонио Страдивари си остават превъзходни,
а причината е все още тайна.
За музикантите дебатът за това, какво определя звука на
“Страдивариус” и тайните причини за уникалността им скоро
може да стане чисто теоретичен, тъй като частните
колекционери качват цените прекалено много... Но дори
учените да изградят единна теория за величието на
“Страдивариус”, музикантите винаги ще са склонни да
дават свръхестествени обяснения, които отразяват
божествените и неземни качества на класическата музика.
Великият Паганини, виртуозно владеещ цигулката, умножил
славата на Страдивари. В неговите ръце инструментът
не само пеел, но и говорел ...
Музеят Страдивари. Кремона. Италия.
*
Казват, че от всичките цигулки Страдивари, намиращи
се днес в ръцете на различни виртуози,"Лейди Блант"
най- много се доближава до своето първоначално
състояние, съхранени са най- много оригинални черти,
а лаковото й покритие досега е останало ненарушено...
Но акустичната тайна на великолепните
инструменти, въпреки многото изследвания
и предположения, си остава неразгадана ...
ИСТОРИЯТА НА МОЕТО И ВАШЕТО ПОРОБВАНЕ
ВОЕННА ТЕХНИКА НА ПРИЯТЕЛИТЕ НИ ОТ НАТО ...
Като са неграмотни, защо са студенти
ВОЕННА ТЕХНИКА НА ПРИЯТЕЛИТЕ НИ ОТ НАТО ...
Като са неграмотни, защо са студенти
Наше блогово съкровище на културна информация, дори "културтрегер". Продължавай да ни ограмотяваш в същия дух. Полезна и приятно поднесена информация. Поздрави!
цитирай Какъв е бил мистериозният ингредиент, без който вълшебната акустика не може да се възпроизведе
http://www.temanews.com/index.php?p=tema&iid=256&aid=6220
Благодаря, Танечка! Попаднах на нещо интересно в списание "Тема"
И още нещо:
"Трите характеристики на "Страдивариус" са красотата на звука, силата и начинът, по който се чува цигулката в концертната зала, както и лекотата на изпълнението. Музикантите, докоснали се до „Страдивариус", казват, че е лесно да се свири на нея, а нотите сами излизат, при това веднага. Друга особеност на този тип цигулки е специфичната им извивка."
Поздрави!!
цитирайhttp://www.temanews.com/index.php?p=tema&iid=256&aid=6220
Благодаря, Танечка! Попаднах на нещо интересно в списание "Тема"
И още нещо:
"Трите характеристики на "Страдивариус" са красотата на звука, силата и начинът, по който се чува цигулката в концертната зала, както и лекотата на изпълнението. Музикантите, докоснали се до „Страдивариус", казват, че е лесно да се свири на нея, а нотите сами излизат, при това веднага. Друга особеност на този тип цигулки е специфичната им извивка."
Поздрави!!
Споделям написаното от djani ! Поздрави и от мен! :)
цитирайБлагодаря за хубавите мигове! При теб е удоволствие да идва човек- слуша хубава музика, научава нещо ново и му става приятно...
цитирай"Балада за Георг Хених"... Да създаваш нещо, като му отдаваш душата си - само така то може да те надживее...
Поздрав за постинга, приятелко!
цитирайПоздрав за постинга, приятелко!
Признавам, че научих много хубави факти, а музиката допринася за чудесната информация. Гениите винаги са мислели за хората, когато създават нещо - уникално и красиво!
Поздрави и хубава вечер!
цитирайПоздрави и хубава вечер!
Ще го допълрня с историята на три "Страдивариуса":
Ойстрах е в Америка и изнася рецитал. След рецитала една баба отива при него и му казва:
Баби, у тас има една цигулка, която не ни трабва, казват, че е хубава. Ела да я видиши и ако ти харесва си я вземи!
Ойстрах отива и...Вижда знаметития Марсик на Страдивари, откраднат в Европа преди около 200 години. Тя става любимият му инструмент. Когато пътува за концерти той носи със себе си калъфа с двата Страдивариуса, който дори има и отопление. Има го на доста снимки. Ойстрах се слави и като майстор по цигулките. Да се постави душицата на цигулката на точното място не може да направи всеки. С този инструмент свиреше Игор Ойстрах, а после Давид. Ойстрах-внук, но той не може да свири.
Друг Страдивариус ведно с Жак Тибо отиде в Атлантическия океан при катастрофата на самолета.
Трети Страдивариус на Изаи е бил откраднат в Петербург докато той свирил на друга цигулка. Не е намерен до днес, но се знае,че е отпътувал за Америка.
Страдивари е правил и контрабласи, на такъв е свирил приятеля на Бетховен, Драгонети. В Бон има инструменти за струнен квартет Стадивариус.
Инструментите Гуарнели са копие на тези на Страдивали или с 2-5 % по обемни, но някои от тях не отстъпват на Страдивариусите и са по силни като звук. Те са много малко. Коган ползваше такава цигулка. Амати са "дебелите" цигулки. Обемът им е по-голям поради по отдалечените горна и долна страница.
Тайната на Страдивари е в гроба. Неговата цигулка резонира при всички тонове от обема си. Дървото е явор и смърч. Лаковете не се знаят какви са. Разказват се доста истории, които са плод на пишещи романи за живота на Страдивари и са глупости. Обяснението е просто - Божия намеса! Никакви модерни технологии и компютърни изчисления няма да възпроизведат оригинала. Макар американците за 10000 долара да правят и продават т. н. американски Страдивариус.
цитирайОйстрах е в Америка и изнася рецитал. След рецитала една баба отива при него и му казва:
Баби, у тас има една цигулка, която не ни трабва, казват, че е хубава. Ела да я видиши и ако ти харесва си я вземи!
Ойстрах отива и...Вижда знаметития Марсик на Страдивари, откраднат в Европа преди около 200 години. Тя става любимият му инструмент. Когато пътува за концерти той носи със себе си калъфа с двата Страдивариуса, който дори има и отопление. Има го на доста снимки. Ойстрах се слави и като майстор по цигулките. Да се постави душицата на цигулката на точното място не може да направи всеки. С този инструмент свиреше Игор Ойстрах, а после Давид. Ойстрах-внук, но той не може да свири.
Друг Страдивариус ведно с Жак Тибо отиде в Атлантическия океан при катастрофата на самолета.
Трети Страдивариус на Изаи е бил откраднат в Петербург докато той свирил на друга цигулка. Не е намерен до днес, но се знае,че е отпътувал за Америка.
Страдивари е правил и контрабласи, на такъв е свирил приятеля на Бетховен, Драгонети. В Бон има инструменти за струнен квартет Стадивариус.
Инструментите Гуарнели са копие на тези на Страдивали или с 2-5 % по обемни, но някои от тях не отстъпват на Страдивариусите и са по силни като звук. Те са много малко. Коган ползваше такава цигулка. Амати са "дебелите" цигулки. Обемът им е по-голям поради по отдалечените горна и долна страница.
Тайната на Страдивари е в гроба. Неговата цигулка резонира при всички тонове от обема си. Дървото е явор и смърч. Лаковете не се знаят какви са. Разказват се доста истории, които са плод на пишещи романи за живота на Страдивари и са глупости. Обяснението е просто - Божия намеса! Никакви модерни технологии и компютърни изчисления няма да възпроизведат оригинала. Макар американците за 10000 долара да правят и продават т. н. американски Страдивариус.
на Антонио Страдивари... според мен са едно
от чудесата не само на музиката... но и на света...
поздравявам те, Таничка... за великолепния пост и музика..
най-сърдечно, прегръщам те...
цитирайот чудесата не само на музиката... но и на света...
поздравявам те, Таничка... за великолепния пост и музика..
най-сърдечно, прегръщам те...
БЛАГОДАРЯ. ПРЕКРАСНА ПУБЛИКАЦИЯ !!!
цитирайБях ,чела за него ,но днес научих значително повече ,Таня!Благодаря ти!
цитирай
11.
ishchel -
Прекрасен постинг! Толкова красота и изящество на едно място! Цигулката е любимия ми инструмент!...
19.12.2012 01:46
19.12.2012 01:46
Искам само да добавя една любопитна подробност, която вероятно по младото поколение не знае...Нашият великолепен цигулар Минчо Минчев е първият български музикант, който свири на Страдивариус, специално закупен за него естествено от държавата през далечната 1977 г. Цигулката се казва Барон Витгенщайн" и е изработена лично от майстора гпрез 1716 г.
Поздрави Стелче и спокойна нощ!
цитирайПоздрави Стелче и спокойна нощ!
Явно, недостатъчно.
цитирайЗвездна , както винаги си чудна ! :)
Прекрасен пост , още повече , че се отнася до любимия ми инструмент !
И аз ще се съглася с теб . Тайната му е все още неразгадана !
цитирайПрекрасен пост , още повече , че се отнася до любимия ми инструмент !
И аз ще се съглася с теб . Тайната му е все още неразгадана !
Благодаря за постинга!
Тъжното е, че е нямало приемственост на майсторлъка и се е пазел в тайна. Когато няма ученици се получава така за съжаление. И сме свидетели, че и много занаяти и знания в България си заминават с хората, когато няма млади, които да желая да се научат или човек се осъзнава много късно...
Весели празници ти желая!
цитирайТъжното е, че е нямало приемственост на майсторлъка и се е пазел в тайна. Когато няма ученици се получава така за съжаление. И сме свидетели, че и много занаяти и знания в България си заминават с хората, когато няма млади, които да желая да се научат или човек се осъзнава много късно...
Весели празници ти желая!
Търсене
За този блог
Гласове: 59834
Блогрол
1. ivankalilova - Парчета
2. По Виктор Цой - dushka
3. ЛУЧИА ИРИСИ - един очарователен талант
4. Воинът на светлината ...
5. Алпите - dolsinea
6. Жените с името Мария
7. Зелените хора... има такива.
8. Неказани думи
9. Усмивката
10. Мантра на Петото измерение
11. За клиповете
12. ИСКРЕНО ... от приятел
13. Мъчните хора ...
14. Когато спуща се нощта ...
15. Разпятието
16. Тя е влюбена в теб
17. До болка ...
18. Сто години да минат ...
2. По Виктор Цой - dushka
3. ЛУЧИА ИРИСИ - един очарователен талант
4. Воинът на светлината ...
5. Алпите - dolsinea
6. Жените с името Мария
7. Зелените хора... има такива.
8. Неказани думи
9. Усмивката
10. Мантра на Петото измерение
11. За клиповете
12. ИСКРЕНО ... от приятел
13. Мъчните хора ...
14. Когато спуща се нощта ...
15. Разпятието
16. Тя е влюбена в теб
17. До болка ...
18. Сто години да минат ...