Постинг
30.12.2012 12:01 -
Брахман и Адвайта веданта
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5125 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 21.02.2013 20:38
Прочетен: 5125 Коментари: 0 Гласове:
8
Последна промяна: 21.02.2013 20:38
Брахман и Адвайта веданта
Адвайта веданта е подшкола на веданта, една от шестте школи на индуистката философия. Адвайта е монистична система, изложена и разпространена от Ади Шанкарачаря (Шанкара), а за първи път очертана от неговия парамгуру Гаудапада. Адвайта веданта утвърждава единството на атман(душата) и Брахман (Абсолютът, Бог). Ведантическият канон от авторитетни текстове, прастхана трайи, включва Упанишадите, Брахма сутра и Бхагавад гита. Според веданта човек страда от обвързаността си с материалния свят в кръговрата на преражданията, самсара и негова цел е да постигне освобождение мокша. Според адвайта познание (джнана) на истинската природа на човека представлява освобождение. Обвързването с материалния свят произлиза от непознаването (авидя) на истинската природа на човека и следователно премахването на невежеството носи освобождение. Истинската природа на човек, неговата същност или душа е атман, който е идентичен с Върховния дух на вселената, Брахман, Абсолютът. Който познава истинската си природа, не просто интелектуално, а от опит, става дживанмукта, освободен докато е още жив (в тялото).
- - - - -
Брахман (Сат-Чит-Ананда; или Съществуването / Животът / Живото Същество-Съзнанието-Блаженството) е както изпълнителната причина, така и материалната причина на Творението. Според Брахма-Сутра, всичко следва от желанието Му (Той твори от желание за игра; вселената е сътворена за разнообразие на Вечното Същество, което е и нашият истински Аз-Животът)! Според Веданта Брахман е творецът, но също и творението. Вселената не е сътворена ex nihilo, от нищото, а Брахман посредством своята сила на преображение, Майа, се е превърнал в светът, без това да променя същинската му природа, която е вечна, сатчитананда, съществуване-съзнание-блаженство. Според Шанкара - Бог, Всевишният или Брахман е Един, цялата и единствена реалност. Всичко освен Брахман, включително вселената, материалните обекти и индивидите са илюзия. Брахман е безкраен, вездесъщ, всемогъщ, безформен, трансцедентален, божествената основа на цялото битие. Брахман се описва като нети нети, „нито това, нито това“, защото не може да се ограничи до качествено определение. Той е източникът на това и онова, източникът на силите, веществата, цялото битите, неопределим, основа на всичко, нероден, непроменлив, вечен, отвъд сетивата (защото Той е възприемащият Субект; т.е. може да стане възприемаем обект; единствено в състояние на Самадхи, когато умът е съвършено спокоен, Той може да бъде доловен и схванат от ума и интелекта - подобно на отражението в огледало), Абсолютът. Макар да не е вещество, Брахман е основата на материалния свят, който е неговата илюзорна трансформация. Брахман е блестящ като източник на безпределна светлина, той е най-чистото знание. Поради индивидуалното невежество (авидя) Брахман се възприема като материалния свят и неговите обекти. Върховният Брахман няма атрибути и форма. Брахман е неописуем. Най-добрият опит за описание на тази реалност е сатчитананда, битие-съзнание-блаженство. Брахман е хомогенен, той е един без втори (екамеваадвитииям, Чандогя упанишад 6.2.1.), т.е. освен него няма друга реалност. Той обхваща всичко, което съществува и не съществува, всичко мислимо и немислимо, цялото творение и това, което е отвъд творението. Брахман е аналогичен на Бог-Свети Дух в Християнството! Макар Брахман да доказва сам себе си, Шанкара предлага и някои доказателства:
- Свещените писание Упанишади, Брахма сутра и Бхагавад гита свидетелстват за реалността на Брахман
- Всеки човек чувства душата си или атман (всеки чувства, че съществува; никой не чувства, че не съществува; а това Съществуване е Азът-Животът на човек; още повече- това е самият човек, който в незнанието си се мисли за тялото, умът/личността, душата и т.н.). Според Шанкара атман е идентичен с Брахман. Дживанмукти (дваждироденият и освободеният) споменат в началото на статията е аналогичен на Бог-Син в Християнството!
- Светът изглежда добре подреден. Причината за това не може да бъде несъзнателен принцип. Причината трябва да е Брахман.
- Много хора, постигнали състоянието турия твърдят, че душата им е станала едно с всичко.
Според Шанкара светът не е реален, той е илюзия. Според него:
- Това, което е вечно, е реално, това, което не е вечно, не е реално. Тъй като светът се създава и унищожава, той не е реален.
- Истината е непроменлива. Тъй като светът се променя, той не е реален.
- Това, което е независимо от времето и пространството е реално.
- Така както човек сънува докато спи, докато е буден вижда един вид свръхсън. Този свят се сравнява със съзнателен сън.
- Светът е положен върху Брахман, няма независимо съществуване и следователно е нереален.
- Ако светът беше нереален, при освобождението на първото човешко същество той би бил унищожен. Светът обаче продължава да съществува дори и човек да постигне освобождение.
- Шанкара вярва в извършването на добри действия (карма), което е черта на света. Следователно светът не е нереален.
- Върховната Реалност Брахман е основата на този свят. Светът е като негово отражение. Следователно не може да бъде напълно нереален.
- Неистинно е нещо, което се приписва на несъществуващи неща, като Небесен лотос. Светът е нещо логично, което се възприема от сетивата.
Ишвара (Всевишният, личностният Бог) е възприятие на Брахман, когато човешкият ум е под въздействието на майа. Ишвара е проявената форма на Брахман, Брахман с майа. Ишвара е Сагуна Брахман, Брахман с безброй благоприятни качества. Той е създателя, съхранителя и унищожителя на света, Той е личностен и е обект на поклонничество. Той е основата на етиката и разпределя плодовете на действията. Самият той е отвъд заслуги и грехове. Той управлява света посредством своята майа, своята божествена сила. Ишвара е Господар на майа и тя е винаги под негов контрол, докато живите същества са подчинени на майа (поради невежеството си). Това невежество е причината за страданието и греховете в света на смъртните. Ишвара е безкрайно блаженство, а хората са нещастни. Ишвара може да се визуализира и боготвори в човешки форми като Вишну, Шива или Деви. Според Шанкара светът се създава за забавление на Ишвара/Брахман (и на всички създания). Той е в неговата природа, така както е в природата на човек да диша. Ишвара е аналогичен на Бог-Отец в християнството! Ишвара е СПРАВЕДЛИВ! ЗАТОВА Е И ДОБЪР! ЗАЩОТО СПРАВЕДЛИВОСТТА Е ВИСШЕТО ДОБРО! ИЛИ КАКТО КАЗВА АЙНЩАЙН: "Изкусен е Всевисшният, но злонамерен той не е!" Като доказателство за Ишвара Шанкара цитира шрути-те (писанията), но също дава няколко логични доказателства за неговото съществуване:
- Светът е работа, ефект и следователно трябва да има причина. Тази причина трябва да е Ишвара.
- Светът има единство, координация и ред, тъй че Създателят му трябва да е интелигентно същество
- Хората вършат добри и лоши дела и получават плодовете им, в този живот или в следващ. Самите хора не може да си дават сами плодовете, защото никой не би си дал плодовете на греха. Този, който дава плодовете не може да бъде несъзнателен. Следователно този, койот дава е Ишвара.
Източник: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%B4%D0%B2%D0%B0%D0%B9%D1%82%D0%B0_%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 10640
Блогрол
1. Карта на България
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената