Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2013 18:47 - Мъдростта на живота ...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7519 Коментари: 9 Гласове:
38

Последна промяна: 18.06.2013 18:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
       image
Преди да кажеш нещо на другите, кажи го на себе си...

  image 
   Близо до Токио живеел един велик самурай, който бил вече възрастен и се бил оттеглил, за да обучава младежите в дзен-будизъм. Въпреки възрастта му се носела легендата, че може да разбие всеки съперник.
Един ден, при него дошъл войн, известен с пълната си липса на скрупули. Войнът бил прочут с това, че използвал техниката на провокацията: изчаквал противника му да направи първата крачка, възползвал се от направените грешки и контраатакувал внезапно. Младият и нетърпелив войн никога не бил губил битка. Знаейки репутацията на самурая, бил дошъл, за да го разгроми и да се прослави. Всички ученици протестирали срещу идеята, но старецът приел предизвикателството.
Всички излезли на площада и младежът започнал да обижда стария учител. Хвърлил няколко камъка по него, заплюл го в лицето, изкрещял всички възможни обиди, обиждал дори предците му. С часове правил всичко възможно, за да го провокира, но старецът останал невъзмутим. Привечер изтощеният и унижен войн се принудил да се оттегли.
Угнетени от факта, че учителят им трябвало да изтърпи толкова обиди, учениците му го попитали:
- Как можахте да понесете това? Защо не влязохте в двубой, пък макар и да бяхте загубили битката, вместо да ни показвате тази страхливост?
- Ако някой дойде при теб с подарък и ти не го приемеш, чий е подаръкът?
- На този, който го е донесъл. – отговорил един от учениците.
- Ами, същото важи и за завистта, гнева и обидите – казал учителят. – Когато не ги приемеш, продължават да принадлежат на този, който ги носи със себе си.
Из книгата “Дзен Притчи”

    image

Веднъж Ученикът и Учителят вървели по междуселски път. Гледат, насреща им върви човек, целият се тресе от нерви, почти плаче.
-Какво се е случило, приятелю?-попитал Учителят.
-Току що един човек ме обиди, ... с такива тежки и грозни думи, ... не заслужавах това.
-Той не може да те обиди-коментирал Учителят.
-Как да не може, като ме обиди!-удивил се пътникът.-Та ти даже не знаеш кой е той. Мен също виждаш за пръв път. Как можеш да твърдиш подобно нещо?
Учителят отстъпил няколко крачки встрани, търсейки нещо по земята. Накрая видял това, което търсел. Взел го и го подал на пътника, стискайки го в юмрук.
-Вземи, това непременно ще ти помогне.
Човекът машинално взел каквото му подават, но виждайки, че това е бръмбър, се стреснал и го хвърлил на земята.
-Какво значи това?-възмутил се той.
-Извинявай, приятелю, не исках да те изплаша. Но моят Ученик наистина има това, което ти е нужно.
И обръщайки се към Ученика, му казал:
-Дай на този достоен човек това, което намерихме, докато почивахме в градината.
-Какво е то?-настръхнал пътникът.-Да не е още някоя гадост, няма да я взема!
Ученикът развързал торбата, която носел. Бръкнал вътре и му подал ябълка. Мъжът озадачено погледнал красивия и сочен плод. След като се уверил, че няма уловка, благодарил, но не взел плода.
-Защо не взимаш?-поинтересувал се Учителят.-А бръмбъра взе.
-Бръмбърът ... ами взех го, защото не знаех какво ми даваш. А ябълка просто не ми е нужна.
-Така е и в живота: често взимаме, това, което не ни е нужно, без да се замислим. Дават ни-взимаме. Но между това "да ти дават" и "да ти дадат" има съществена разлика. Аз може да ти давам нещо, но докато ти не го вземеш, моето действие остава незавършено: аз ти давам-ти не взимаш. Но ако аз ти давам и ти вземеш, моето действие става завършено:аз съм дал-ти си взел. Аз не мога да ти "дам" нещо, докато ти не го приемеш. Аз мога да давам, но "да дам" -това е действие, зависещо от двама ни в еднаква степен. Ако някой те обижда, ти имаш избор-да приемеш оскърблението (най-често правим това, без да се замислим) и да се обидиш или просто да не го приемеш, осъзнавайки, че това не ти е нужно. Ето защо казах, че човекът не може да те обиди, той те е обиждал, но ти си му помогнал в това, да бъдеш оскърбен, приемайки обидата.
Публикувано от Gloxy-Floxy

   image



Гласувай:
46



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Поздрав, приятелко!
18.06.2013 22:22
- Ами, същото важи и за завистта, гнева и обидите – казал учителят. – Когато не ги приемеш, продължават да принадлежат на този, който ги носи със себе си.
Из книгата “Дзен Притчи”
Мъдри притчи. В блога на Gloxy-Floxy има доста такива...
цитирай
2. tota - Мъдростта на живота ...
18.06.2013 22:33
Благодаря, Танечка за мъдрите притчи! Дано да достигнат и до тези, които не се поучават от мъдростта!

Хубава вечер!
цитирай
3. tutankhamon661 - stela50
18.06.2013 22:47

Хареса ми. Браво!

цитирай
4. jabalka - "Преди да кажеш нещо на другите, кажи го на себе си..."
19.06.2013 05:12
Поздрави Светла Стела! :)
Извор и вдъхновение!
дано да бъде за повече човеци...!
Пожелавам си го!
А теб - почитам!
цитирай
5. faktifakti - хубава притча.
19.06.2013 11:26
за съжаление не винаги приложима в реалността.
усмихнат ден.
цитирай
6. vilish - С поздрав и уважение,Таня !
19.06.2013 13:16
... Аз не мога да ти "дам" нещо, докато ти не го приемеш. Аз мога да давам, но "да дам" -това е действие, зависещо от двама ни в еднаква степен ...

Непреходна мъдрост!

Усмихнат ден !!!
цитирай
7. bven - Колко лесно би било да се задълбочаваме в действията си - така ще постигнем много дзен-мъдрости:))
19.06.2013 21:13
в живота: често взимаме, това, което не ни е нужно, без да се замислим. Дават ни-взимаме. Но между това "да ти дават" и "да ти дадат" има съществена разлика!
Благодаря за мъдрата страничка, приятелко!
цитирай
8. kasnaprolet9999 - И днес звучи много актуално, не съм ...
21.06.2013 22:36
И днес звучи много актуално, не съм съ замисляла за разликата между дават и дадат. Много ми бе полезно.
цитирай
9. priqtel12 - Мъдри думи....
15.07.2013 14:25
Наистина, не се бях замисляла върху този факт:докато ти сам не приемеш обидите, упреците, злостните думи, те не могат да те засегнат....БЛАГОДАРЯ за урока!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17489199
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59834
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031