Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2013 15:31 - Ограничаване на биоетанола в горивата
Автор: proenergia Категория: Политика   
Прочетен: 2872 Коментари: 0 Гласове:
0



На 11 септември тази година Европейския парламент гласува предложението на Европейската Комисия за промяна на две Директиви- тази за качеството на течните горива и тази за увеличение на дела на възобновяеми енергийни източници.

 

 

            Съвсем основателно текстът на предложението на ЕК заслужава много обстойно обсъждане, тъй като ще създаде сериозни  проблеми с доставките на биогорива, но днес смятам да се спра на една друга важна за потребителите част от проектната Директива-смесването на биоетанол с бензинови горива.

            В началото бих искал да направя следната бележка: Текстът все още подлежи на дискусии и са възможни промени в него, но считам, че специално въпросът със смесването на биоетанол с бензин едва ли ще претърпи промени. Накратко казано Комисията предлага да бъдат задължени държавите-членки да осигурят наличие на пазара на бензиново гориво с максимално съдържание на биоетанол от 5% до края на 2018г. Какво на практика означава това? Може би част от вас са запознати със законовите изисквания, наложени чрез Закона за енергията от възобновяеми източници, за смесване на конвенционални горива с биодобавка. Що се отнася до дизеловото гориво България вече достигна максимално разрешените по приложимия стандарт 6% биодизел. Все пак макар и да е по-ниско калоричен биодизелът дори в по-високо съдържание не създава особени проблеми на автомобилите ( с изключение разбира се на по-големия разход, ако не се използват добавки към горивото. Нещо, което голяма част от компаниите, търгуващи с горива вече предлагат и за стандартния си клас дизел).

Съвсем по-друг начин стоят нещата с бензиновите горива. Съвсем наскоро Европейската асоциация на автомобилните производители направи списък на автомобилите, които са абсолютно съвместими със завишени нива на биоетанол ( над 5% и над 10%) . Както може и да се очаква списъкът не е особено дълъг и съдържа предимно автомобили произведени след 2005-2006г., а за някои марки и след 2010г. Това явно е навело една част от чиновниците в Брюксел на мисълта за сериозните проблеми, които ще си създадат, ако държавите-членки решат да вземат най- простото (макар и по-скъпо и по-неприемливо за потребителя) решение за изпълнение на наложената им от друга Директива цел за 10% ВЕИ в транспорта. А най-простото решение е да се въведе по-висок процент биокомпонент в бензина, тъй като според приетия стандарт на бензиновото горивото то може да понесе по-високо съдържание на биодобавка и съответно да допринесе съществено за достигане на заветните 10%. Решение, което между другото е предвидено и в българското законодателство като до 1.03.2016 г. следва да се въведе  задължително минимално съдържание от 9% биоетанол. В този смисъл най-вероятно ще се наложи промяна в българската нормативната база, която да разреши да се продава гориво с максимално съдържание от 5% биодобавка.

На практика, ако този проект за Директива стане факт ще се спестят големи главоболия (и чести ремонти) за собствениците на по-стари автомобили ( а и на някои доста нови) и най-вероятно до края на 2018г. ще караме нашите автомобили с по-ниско съдържание на биоетанол. Което е добра вест за собствениците на бензинови автомобили и от друга гледна точка- разходът на гориво не се очаква да бъде по-висок заради по-ниската калоричност на биодобавката.

 

Един въпрос обаче остава да виси във въздуха. А именно защо българската държава трябваше да чака решение от Брюксел по този въпрос. Многократно съм поставял въпроса за намаляване на съдържанието на биоетанол в бензина до 4-5% поради остарелия автопарк в страната. Многократно съм получавал и един отговор- трябва да изпълним целите си от 10% ВЕИ в транспорта. Никой не ми даде отговор обаче какъв транспорт ще има в България ако част от превозните средства не могат да се движат, тъй като  са несъвместими с горивата предлагани на пазара. Или може би всички български граждани ще си купят нови, съвременни и най-вече съвместими автомобили в рамките на няколко месеца ( тъй като съдържание над 5% биоетанол ще стане задължително според сега действащият Закон на 01.03.2014г.) ? В допълнение целта от 10% ВЕИ може да бъде постигната по много начини- обществен транспорт използващ метан, електричество или по-големи количества биогорива например.

Очевидно здравия разум в Брюксел е надделял по този въпрос (но за съжаление не и по отношение на няколко други), но защо той не надделява и в България – държавата с най-съвременния автопарк в Европейския съюз?




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: proenergia
Категория: Политика
Прочетен: 127133
Постинги: 23
Коментари: 2
Гласове: 11
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031