Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.10.2013 20:00 - 128 години от рождението на Емануил Попдимитров...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3744 Коментари: 7 Гласове:
26

Последна промяна: 23.10.2013 20:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Ти идеш от другия бряг,
от млечния път, от безшумни води,
където се раждат души и звезди
и тънат вселени без знак -
Ти идеш от другия бряг...               


   image
Дечко Узунов, Портрет на Емануил Попдимитров, 1940 г.
*


image image
Емануил Попдимитров, Автопортрет
и Портрет на съпругата му Дора Попдимитрова

*

  На 23 октомври 1885 година
           е роден Емануил Попдимитров ...


Емануил Попдимитров Попзахариев е български поет,
философ, литературен критик, писател и общественик.
Той е и художник; той е преподавател и тънък познавач
на литературата - древна и съвременна.
В известен смисъл той е и богослов, автор на редица
студии по въпросите на религията. Пише драми, есета...
20 години преподава История на славянското
сравнително литературознание в Софийския университет ...
За пръв път печата стихове през 1907 в сп. „Художник“.
Твори във всички литературни жанрове - лирика,
лиро-епически поеми, художествена проза, драматургия,
литературна теория и критика. Създава произведения
за деца - стихове, поемки, приказки, „драматични поеми“.
Автор е на философски студии. Философските му възгледи
са формирани под влиянието на А. Шопенхауер, Фр. Ницше,
Й. Ремке и главно на А. Бергсон.
Допринася за изграждането на българската философска
култура не чрез самобитни идеи, а чрез рецепцията
на модерни за времето в Европа философски теории...
Превел е "Азбучна молитва" от Константин Преславски,
богомилските легенди от латинския сборник на Ватикана,
превежда Шилер, превежда и издава на съвременен
български език основни произведения на старобългарската
литература (антол. "Глас от дълбините").
Превежда "Крал Хенрих четвърти" от Уилям Шекспир (1908),
"Песен за камбаната" от Фридрих Шилер (1930), "Апостолът"
от Шандор Петьофи (1946), както и творби на Гьоте, Хайне,
Хьолдерлин, Новалис, Верхарен, Метерлинк, Рембо, Георге,
Пушкин, Лермонтов, Надсон, Ахматова, Балмонт и др.
Той е не само тълковател и аналитик на старите религии,
на индуизма и будизма, на египетската стара култура,
той е екзегет и на Свещеното писание, на Евангелието -
и то не само от гледната точка и позициите на богослова
или теолога, но от ДРУГИЯ БРЯГ,
от планината на поета и художника...
"Емануил Попдимитров е чист лирик, цвете и вик
на пойна птица... Той е сладкозвучен трубадур,
владеещ лютнята и кремонската цигулка,
с която изпраща далеко своя тръбен зов"-
                      пише за него руският поет Балмонт.


image

  СВЕЩЕНА СТРАНА
 
Там белите камъни още са топли, -
Там Слънце облягаше морна снага,
А нощем по него Луната сред вопли
    Преплиташе пръсти в тъга.
  Люлеят се паяжни люлки по клони -
На дева Мария златиста коса.
Низ жълтите листи пренася се стон и
    Тез люлки са пълни с роса.
  На тях се е Слънцето вчера люляло -
По него е плакала горко Луна . . .
Сега е прохладно и тихо и бяло
    В лесът и в светата страна.

*

Ирен

Наведен, на пейка самотна седях уморен
сред някакъв шумен и стар булевард непознат.
Ехтеше тълпата пред мене в стохилядний град.
наведен, на пейка самотна седях уморен
и мислех за тебе, Ирен!

Аз мислех в забрава, тъжовен и блед, примирен,
как пътя ми с тръне съдбата навеки постла,
а сивата Грижа над мене наведе крила.
и мислех в забрава, тъжовен и блед, примирен
за моята младост, Ирен.

Припомних си вашето знаме и праздничний ден,
ръцете, косите и твоите бледни черти,
на ранна бе смърт обещата, обречена ти!
Припомних си светлото знаме и празничний ден
и горко заплаках, Ирен!

А после: и тъмния креп над вратите развян,
воал и кандило... и бледно и строго лице,
и твойте за път безнадежден скръстени ръце!
Припомних си тъмния креп над вратите развян
и плаках за тебе, Ирен...

И ето - в разгара ликуващ на слънчеви ден -
аз пак се намерих след стар булевард непознат,
ехтеше тълпата безгрижна в стохилядний град,
а тъжен, в разгара ликуващ на слънчеви ден -
аз плачех за тебе, Ирен.
*

Ема


Сънувах град от стари, стари времена.
Шумят квадриги в улици гранитни
и с дълги копия, пламтящи с светлина,
вървят мъже в одежди първобитни.
И двуколесница с огромни колела -
от дъбов щит, с непречни златни шити -
лети след зли коне, подигнали чела.
Тъй невга - преди хиляди години
вървяхме с тебе; надалеч градини
цъфтяха с вечни непознати дървеса,
и "куку!" чуваше се тихичко гласа
на птица... Моя златен шлем държеше ти
на розов скут. Изпуснах сребърни юзди
и вледан в тебе - годеница и дете! -
аз тихо шепнех - любиш ли ме, Ема?
Свенливо там с игла по шлема
изрязваше ти нежно Е и Е -
две букви в двете наши имена...
Сънувах град от стари, стари времена.

*

НАРОД

Докосвам до тебе -
и моите струни звънтят,
и буря повява,
раздипля косите ми
и в мачтите свири
на борови лес - като с лири.
Докосвам до тебе -
и моите струни звънтят.

Бях сляп и вървях
в пътеки безименни,
но люспите паднаха в миг от очите ми.
Бях глух,
но ушите ми
изпълниха твоите химни.
Бях сляп и вървях
в пътеки безименни.

И ето отново се връщам
към твойте стихии -
потъвам
под огнена риза
и млад - като слънце -
възлизам…

И ето отново се връщам
към твойте стихии.
Белеят се мрамори
на всеки завой
и жертвен извива се дим:
злините ковеха
железния обръч на твойта съдба
и жертвени камъни
белеят
на всеки завой…

О, ето на жертвата
великият час -
когато
за твоето име
готов съм да ида
на кладата аз.
О, ето на жертвата
великият час!

Докосвам до тебе -
и моите струни звънтят,
и буря повява,
раздипля косите ми
и в мачтите свири
на борови лес - като с лири.
Докосвам до тебе -
и моите струни звънтят.


image
ЕСЕН

Есента ме приспива. И пурпурни валят листа.
И плаче над мене, и плаче с листа Есента.
Бленувам в долини над блед акварелен ковйор,
Жадувам на съне, кат зърно под снежен покров,
Стоцветната пролет в морави и слънчеви плам,
В дълбоки долини на век съм забравен и сам.
На колене припаднал, молящ се на тъмни скали.
Исполински лес дебри разгръща, подига ръце.
Кат мене пронизан на Есен от злите стрели.

Угасни и ти в тия долини, пламтящо сърдце !
Виждам: вихрите птици гигантски далеко подгонват.
Огромните свещи потухват: брезите оронват
Листа многоискри, димят белорунни мъгли.
В подземия слизам по стълби мъхнати скали,
В подземия слизам, покрива ме, плаче с листа
Покрива ме, плаче над мене с листа Есента.

*

НОЩЕН ДЪЖД

Тихичко цветята
в вазите въздишат:
колко по листата
шепоти любовни
и поеми пишат
капките дъждовни!

*

ВЕЧНОСТ

На запад в свода, зад кристал колони,
Потъна слънцето в оранжева вълна.
Звездите бляскат в сини вир на небосклона,
Каква лазурна чистота, прозирност на кристала!
Каква дълбока и подводна тишина:
Едвам се чуй дъхът на Вечността заспала.
*


СЪЗВУЧИЯ

Аз обичам буйни степи, на тревите плавното море,
Аз обичам лодка лека, уморено в бурите море.
Аз обичам върховете, дето даже лете свети лед,
Аз обичам снежна зима и безбрежна синя степ и лед,
Аз обичам зрели ниви: на ръжта разлятата река,
И нощта блажена, дето вечна плиска Млечната река.






Гласувай:
26



Следващ постинг
Предишен постинг

1. flymore - Разплака ме, Танечка...
23.10.2013 20:34
Благодаря, че напомни за един истински българин, оставил нам от себе си!..
Много ми хареса!
Хубава вечер, миличка!:)
цитирай
2. mt46 - Поздрав за постинга!...
23.10.2013 22:07
"Ирен" е сред любимите ми стихове на Е. Попдимитров...
Лека вечер и нощ!...
цитирай
3. tota - Танечка, поздрави!
23.10.2013 22:38
Чудесно е, че ни припомняш за Емануил Попдимитров ...тази енциклопедична личност, оставила следа с творчеството си!
" Есента ме приспива. И пурпурни валят листа.
И плаче над мене, и плаче с листа Есента." Красиво!

Хубава вечер, Танечка!
цитирай
4. planinitenabulgaria - На 27. 11. от 18 ч. в читалището "Славянска Беседа"
23.10.2013 23:55
Кръг "Слово" ще представи поемата на Емануил Попдимитров "Златни ниви и бойни полета" по случай 94 годишнина от позорния за нас Ньойски "мирен" договор. Който предизвика ВСВ и положи основите на културната разруха на Европа, която сега удари и нас.
Всяка изява на Кръг "Слово" е преживяване.
цитирай
5. faktifakti - обичам образователните ти постинги.
24.10.2013 13:15
идеални са за сверяване на часовници.
поздрави.
цитирай
6. kasnaprolet9999 - Много хубави стихове, не съм чела до ...
24.10.2013 15:22
Много хубави стихове, не съм чела до сега нищо от него и ми бе безкрайно интересно. Биографията му е впечатляваща, явно е бил много ерудиран и надарен човек. Поздрави за постинга.
цитирай
7. анонимен - Той е и един от създателите на "Въртоп" и неин водач -
25.10.2013 09:23
организация за освобождаването на Западните покрайнини след оставането им на Сърбия по силата на Ньойсикя диктат. Истински патриот и храбрец, не е като повечето поети - смирен съзерцател на действителността , а е човек на действието.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17486384
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59833
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031