Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2011 00:25 - Пролетните стихове на Димчо Дебелянов ...
Автор: stela50 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 32503 Коментари: 47 Гласове:
38

Последна промяна: 28.03.2011 13:31

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

На днешния ден- 28 март- през 1887   


в Копривщица се ражда големият български поет Димчо Дебелянов. Рожденото име на твореца е всъщност Динчо - кръстен е на дядо си- Динчо Дебеляна. Семейно предание разказва, че Дебеляновия род произхожда от болярите на последния български цар Иван Шишман. Самият Дебелянов загатва за този факт пред Тихомир Геров:
"Ние водим началото си от династията на Шишмановци. За съжаление обаче не мога да го докажа."

image
Къщата на  Димчо Дебелянов

Ранните оптимистични стихотворения на Дебелянов очертават неговата все още “неосланена” душа, “розовата” му визия за света, свързана с радостта от идващия ден, насладата от живота, желанието да го изживее пълноценно, в хармония с вселената. Като всеки възторжен и неопорочен от живота младеж, лирическият Аз осъзнава, че черното, злото съществуват, но винаги доброто надделява над тях...
Увлеченията по символизма на поета откриваме в ранната му поезия, където той и лирическият му герой са в плен на романтични мечти. Дебелянов отвръща поглед от грозното лице на всекидневието, а лирическият му герой с ведрото си светоусещане, жизнелюбие и оптимистична нагласа, търси спасение в сладостните си блянове. От поетовата душа се раждат идеалните светове на чистота и красота, съвсем независими от външната действителност. Основни теми са любовта и природата в стихотворенията “Светъл спомен”, “Утро”, “Устрем”, “Пролетни дни”.
.
.
В неговата  поезия има и много светлина, слънце, жизненост, пролетни трепети. ...

    
          Пролетните стихове на поета ...

image

Пролетни дни

В зори зефири светли прилетяват
 

на тънки пеперудени крила

и с жизнен сок и сили напояват

заглъхнали долини и поля.

 

В предчувствия за радост непозната

пред златна рожба в светла бъднина

бдят в сочните прегръдки на земята

покълналите вече семена.

 

А минзухари край потоци чисти

във сладострастна дрямка се топят

и в чашите им янтарно-златисти

предутренни моления кипят.

 

И щом издъхне пламенна зорница,

от изток, празнично заруменен,

на лучезарна росна колесница

пониса се на път чаровний ден.

 

Нетленна младост в погледа му свети,

от устните му блика аромат,

а ранни утринни мъгли, обзети

от страх пред възхода му се топят.

 

И тръгват в упоение лъчите

да търсят нецелунати листа,

и пълни бездните и висините 

потокът свеж на жизнерадостта.

image

Пролетно утро


В незнайности прокудила

о, пролет - лед и мраз,

в смъртта живот разбудила -

усмихвай се над нас!

 

Обливай ти душите ни

с безбрежна светлина,

тъй дълго запокитени

сред нощ и тишина!

 

Денят ни ден всевечен е,

без бури и мъгли -

един на друг обречени,

кой нас ще раздели?

 

Вървим и любовта ни е

далеко над света,

безкраен път - сияние 

към мир и красота!
 

image 

Утро


След бури - мир и тишина,

след нощ - безбрежна светлина. 

Над равноширнатия път

лучите вихрен танц въртят - 

път царствен царствено поел,

високо плува горд орел. 

И аз, пиян от светлина,

в зорите ранни на деня, 

повярвал в слънцето, вървя,

през буйно-зрейнали нивя, 

и слушам радостно-смутен

как шепне утрото над мен 

с дъха на ранните цветя 

ще дойде тя, ще дойде тя.

 

image

Усмихнати вълни


Усмихнати вълни край цветни брегове -

с протяжно-сладък звън настъпя златний ден

- из тайни далнини глас нежен ме зове...

- Що значи този сън, тъй странно замъглен?

 

Не си ли това, море на мойте дни,

утихнало в нощта след бурний свой кипеж,

и с пламенни слова към светли бъднини,

възлюбена мечта, не ти ли ме зовеш?

 

Нима ще бликне пак в гърди предишна мощ,

ще вдигнат ли чела цветя на пролетта,

отхранени сред мрак, повехнали сред нощ,

под ледните крила на скръб и самота?

 

Да вярвам ли?...Вълни край цветни брегове,

с протяжно-сладък звън настъпя златний ден.

Из тайни далнини глас нежен ме зове... 

- Що значи този сън, тъй странно замъглен?

image


Светъл спомен
 

Светлий спомен за теб е кат книга любима -

денонощно пред мен е разтворена тя...

Аз съм вечно в лъчи, аз съм вечно в цветя,

сляп за тъмната нощ и злокобната зима.

 

Всеки ред буди в мен непознати мечти,

на безбройни слънца грей ме трепетът златен,

ти се носиш над мен като лъх ароматен

и сърцето ти в блян до сърце ми трепти.

 

И живеем в страни, чийто мир не смущава

ни суетна мълва, ни гнетяща печал;

любовта ни е чист, непомътен кристал

и със звездни венци вечността ни венчава.

 

Там летим и цъфтим сред цветята - цветя;

окрилени души нивга страх не обзима...

Светлий спомен за теб е кат книга любима, 

- денонощно пред мен е разтворена тя...


image

През април 

Пристъпяш сред бисерно-златни лучи;

властително взорът ти девствен сияе;
в гласа ти надеждата свята звучи
и люляк в дъха ти ухае.
   

Мъглите път правят на твоя възход,

смирено потайват се вихрени бури,

и пълни със радости, смях и живот,

усмихват се ведри лазури. 

О, пролет-вълшебница, пролет-мечта,

едничък аз срещам те пак безучастно,

през есени плачущи, зими, лета,

притискан от скърби всевластно. 

Съмнения тъмни  в душа ми горят,

топя се от спомени горки сподавен

и чезна, самотен сред празника свят 

от твойта усмивка забравен!...


image


Над долини и гори

лей се мир и благодат,

нежно-меден аромат

и бленувани зари.

 

Там, край злачни брегове,

бързат къдрави вълни,

към сребристи далнини

пролет ги зове.

 

Само в твоите гърди

подслони се горестта,

черна тя, като нощта,

там несменно бди.

 

О, засмей се, затрепти,

химн на слънцето запей,

че веднъж се свят живей 

и веднъж април цъфти!


image









Гласувай:
40



1. ognena71 - Чудесен постинг! Прекрасни с...
28.03.2011 01:21
Чудесен постинг!
Прекрасни стихове!Поздрав!
цитирай
2. naidobriq - Аз искам да те помня все така:
28.03.2011 07:18
бездомна, безнадеждна и унила
в ръка ми вплела пламнала ръка
и до сърце ми скръбен лик склонила.
..................................................
Винаги съм харесвала творчеството му..
Благодаря,че ни го припомни..
Весел ден ти желая Стела..
цитирай
3. ivankalilova - Поздравления за прекрасния пос...
28.03.2011 08:45
Поздравления за прекрасния постинг , приятелко!От сърце ти благодаря!
Много харесвам стиховете му...
Хубаво начало на новата седмица!Много слънце и усмивки!:)))
цитирай
4. petgen - Чудесно напомняне! бях забравила. ...
28.03.2011 08:55
Чудесно напомняне! бях забравила...Благодаря ти ,Таня! Лирична седмица!
цитирай
5. sladyr4eto87 - прекрасен постинг с прекрасен п...
28.03.2011 09:28
прекрасен постинг с прекрасен писател и неговите стихове приятна и успешна седмица
цитирай
6. stela50 - Благодаря , Огнена ...красиви пролетни стихове
28.03.2011 09:51
от любим поет и ...спомен за него .
Поздрав и успешен ден !
цитирай
7. stela50 - Нежен и чувствителен поет ...харесван от много поколения .
28.03.2011 09:57
роден през пролетта ,на днешния ден .Реших да си спомним за него,
припомняйки си стиховете посветени на пролетта ,наситени с чувства
и красота .
Благодаря за споделеното ,Ани ,и прекрасен ден !
цитирай
8. stela50 - Благодаря за хубавите думи и добри чувства , Ваня ...
28.03.2011 10:00
Пролетен поздрав от мен и спомен за любимия поет .
Хубав ден ,приятелко мила !
цитирай
9. stela50 - Димчо Дебелянов е от поетите ,които никога няма да бъдат забравени ...
28.03.2011 10:06
Не могат всички дати да се помнят ,Генка ,важно е да е в сърцата ни .
Всеки от нас има по един хубав любим стих ...
Пролет е ,на този ден роден ...Пролетно да си спомним за него .
цитирай
10. stela50 - Благодаря ,Сладурче ...красиво пролетно да ти е днес .
28.03.2011 10:08
С пролетните стихове на Дебелянов .
Поздрави !
цитирай
11. malchaniaotnadejda7 - Благодаря ти, Таничка,
28.03.2011 10:16
Че почиташ така Динчо... Един от най-българските поети. Не знаех за Шишмановия род. Интересен факт. И други копривщенски родове имат старопрестолни корени.
Най-много обичам него и Яворов... Родена съм в неговата махала, недалеч от дома му. И не се съмнявам в думите му. Със сигурност е от династията на Шишмановци. И Димчовите белоцветни вишни са тук... Да си жива и здрава, благодаря за усещането. Сякаш днес си отидох там...
цитирай
12. katan - Красив постинг, мила Таня!
28.03.2011 10:30
Много красив и лиричен.
Постинг за най-нежния поет в нашата литература!
Винаги ще се помнят неговите стихове.
Благодаря ти, че внесе уханието на белоцветните вишни в блога!
Прегръдка!
цитирай
13. stela50 - Аз също не се съмнявам в думите му , Надя ...има нещо
28.03.2011 10:35
мното силно българско у хората , родени в Копривщица . А от посещенията си в къщата му ,пазя вълнуващи спомени . Имаш основание за гордост ,
в забележителен град си родена. Радвам се ...и аз бях с теб там ,мила .
цитирай
14. desilazarova - Благодаря ти за чудесния постинг! ...
28.03.2011 10:53
Благодаря ти за чудесния постинг! Това е любимият ми поет! Желая ти една чудесна седмица!:)
цитирай
15. kosara2008 - благодаря ти, мила...
28.03.2011 12:38
обичам да чета Дебелянов - той е вътрешната ми потребност да разговарям със себе си, невероятен поет!!!!

достоъйно представяне!!!
цитирай
16. qbylkovcvqt - Красиво, много красиво!
28.03.2011 12:49
ПОМНИШ ли, помниш ли тихия двор,
тихия двор в белоцветните вишни?
...

Помниш ли, помниш ли тихия двор
шъпот и смях в белоцветните вишни?
...

сън е бил, сън е бил тихия двор,
сън са били белоцветните вишни!


Поздрав и усмивки!

цитирай
17. slavimirgenchev1953 - Всичко хубаво, но годината на раждане
28.03.2011 13:01
е 1887 г. Поклон пред Димчо!
цитирай
18. stela50 - Благодаря , Кати ...да , белоснежните вишни ,
28.03.2011 13:35
вълшебница пролет ...незабравиими слова от красиви стихове .
Благодаря ,мила ,за споделените мигове !
цитирай
19. stela50 - Приятно ми е да прочета думите ти ,Деси ...
28.03.2011 13:39
Радва ме и одобрението на постинга ...
Поздрав и хубав ден !
цитирай
20. stela50 - Невероятен поет ,Косара ... любим поет .
28.03.2011 13:42
Споделям мислите ти ...
Благодаря за споделения миг !
цитирай
21. stela50 - Благодаря ти ,qbylkovcvqt ...за красивото допълнение .
28.03.2011 13:45
...ПОМНИШ ли, помниш ли тихия двор,
тихия двор в белоцветните вишни?
Помниш ли, помниш ли тихия двор
шъпот и смях в белоцветните вишни?
сън е бил, сън е бил тихия двор,
сън са били белоцветните вишни!...
Поздрав от сърце !
цитирай
22. stela50 - Здравейте ,slavimirgenchev1953 ...
28.03.2011 13:57
да ,прав сте ,естествено е годината да е 1887. Неволна грешка от моя страна
при изписването . Мисля ,че и други като Вас са забелязали тази неточност
и моля да бъда извинена .
Поклон пред поета и човека Димчо Дебелянов !
цитирай
23. vedrina - !!!
28.03.2011 14:10
Чудесни пролетни трепети!!!
"О, засмей се, затрепти,
химн на слънцето запей,
че веднъж се свят живей
и веднъж април цъфти!"


цитирай
24. slavimirgenchev1953 - Разбира се, че е грешка на "перото", т.е. клавиатурата! Поздрав за хубавия постинг!
28.03.2011 15:04
stela50 написа:
да ,прав сте ,естествено е годината да е 1887. Неволна грешка от моя страна
при изписването . Мисля ,че и други като Вас са забелязали тази неточност
и моля да бъда извинена .
Поклон пред поета и човека Димчо Дебелянов !

цитирай
25. tota - Танечка, любим поет с нежна душа - Димчо Дебелянов!
28.03.2011 18:49
Грижа

Пробуждам се - денят в прозорците ми гледа,

на сладосънна нощ прогонил сетний знак.

Днес що ме чака вън - разгром или победа? -

Не знам, но ти, нали, но ти ме чакаш пак?



С оборено чело стоиш на моя праг,

прошарени коси разпуснала в безреда,

проблясва в твоя взор тревожен полузрак.

Излизам - и по мен ти тръгваш смъртно-бледа.



Покрусен в ранина аз сещам твоя дих

при всеки смел подем, при всякое падение;

кажи, след кой възторг горчилки аз не пих,



и колко божества измряха неродени

на страдното сърце в най-пазения кът,

о, Грижа, спътнице в нерад и стръмен път!

Хубаво е, че ни припомни за него. Благодаря за постинга!
цитирай
26. kalin8 - Поздравления и от мен !
28.03.2011 18:52
Чудесен постинг!
Б.
цитирай
27. bven - Д.Дебелянов е увековечил и нашия град, Таня:
28.03.2011 19:10
ПЛОВДИВ



Как бяха скръбни мойте детски дни!
О, колко много сълзи спотаени!
Тук първи път се моя взор стъмни
и безпощадна буря сви над мене.

Тук първи път чух гласа възглас: - Престани
да вярваш и да дириш - забранен е
на любовта плодът - и в зли страни
мечтите ти навек ще бъдат пленни.

И днес аз бродя в тоя скръбен град -
едничък дом на мойта скръб бездомна -
аз бродя за утехата нерад -

и кат загубен в пустошта огромна.
И толкоз черни мисли ми тежат,
че аз не искам нищо да си спомна.


Това стихотворение не е било публикувано приживе. Излиза за първи път след смъртта на Дебелянов в първата му книга "Стихотворения", 1920 г.

Хубави стихове. Лека вечер!
цитирай
28. kleopatrasv - Невероятен пост, Слънчева. . ст...
28.03.2011 19:30
Невероятен пост, Слънчева..стиховете му дишат и до ден днешен!

/Търся си снощния коментар тук, но../
цитирай
29. stela50 - Искаше ми се да е пролетен и светъл споменът за нежния поет ...
28.03.2011 19:45
Благодаря ,vedrina , за споделените мигове !
цитирай
30. stela50 - Всичките му стихотворения са прекрасни, Ати ...
28.03.2011 19:53
Благодаря за споделения стих .
Невероятен поет ...
цитирай
31. stela50 - Благодаря , Борис ... пролетен спомен за любим поет.
28.03.2011 19:57
Приятно ми ,че одобряваш подбора ...важно е за мен .
Поздрави !
цитирай
32. stela50 - Това е едно от любимите ми стихотворения , Бвен ...
28.03.2011 20:01
Благодаря за споделеното ,свързано с родния град .
Поклон пред поета !
цитирай
33. stela50 - Благодаря ,Клео ...колко хубаво си го казала .
28.03.2011 20:06
....стиховете му дишат и до ден днешен ...
Красиви са и пролетните трепети в поезията му . Не е случаен изборът ми .
Благодаря !
цитирай
34. анонимен - поклон,Поете
28.03.2011 20:39
един от най-нежните лирици на българската поезия-
благодаря за удоволствието да се докосна още веднъж
до неговите пролетни стихове-излъчващи толкова нежна
и плаха копнежност,чистота и хармония-хубава вечер
цитирай
35. анонимен - Дано поне днес най-великият
28.03.2011 22:01
за мен български поет остане чист и неопетнен от поетически боклуци около него.
Може би е единственият ни поет, за когото да се каже гениален.
цитирай
36. dolsineq - Много хубав постинг!
28.03.2011 22:09
На устният изпит на матурата по литература изтеглих Дебелянов. Когато човек е на 19-ет г. трудно "смила" лириката му, но с годините непрекъснато го преоткривам. Благодаря, че ме върна към едно хубаво време. Лека вечер! :0
цитирай
37. kometapg - Благодаря ти за тези красиви сти...
29.03.2011 00:35
Благодаря ти за тези красиви стихове! Това е един от най-нежните поети в нашата литература.
цитирай
38. mileidi46 - ooooooo, dori ne moga da go komen...
29.03.2011 00:35
ooooooo,dori ne moga da go komentiram..!!
Obojavam go..
Dy6a,liubov,nejnost...LIUBOV,tvoeto ime e Debelqnov!!
цитирай
39. stela50 - Приятно ми е посещението Ви , xloris ..
29.03.2011 00:36
и хубавия коментар на пролетните му стихове -
...-излъчващи толкова нежна
и плаха копнежност,чистота и хармония ...
Сърдечно благодаря !
цитирай
40. stela50 - Мисля ,че който си спомня за него , polligor7 ...днес
29.03.2011 00:41
е само с възхищение и преклонение .
цитирай
41. stela50 - Благодаря за споделените мисли ,dolsineq ...
29.03.2011 00:46
може би наистина е така ,с годините преоткриваме отново
стойностните и незабравими творци и творби ...
Лека и спокойна нощ !
цитирай
42. stela50 - Аз съм ти благодарна ,Светла ...
29.03.2011 00:50
за споделените вълнуващи мигове от един незабравим спомен .
И докосването до красивите пролетни стихове на поета .
Благодаря ...
цитирай
43. stela50 - Благодаря ,Милейди ...за емоционалния коментар
29.03.2011 00:56
и искрено възхищение от невероятния поет .
Той заслужава твоите думи ,изпълнени със силни чувства
и преклонение ...ДУША, НЕЖНОСТ ,ЛЮБОВ...
цитирай
44. ckarlet - Насладих се на невероятните сти...
29.03.2011 18:12
Насладих се на невероятните стихове на Димчо Дебелянов ...
А ти си ни ги поднесла по разкошен начин!
Поздрави, Таничка!
цитирай
45. stela50 - Благодаря ,Скарлет ...винаги ме радва присъствието ти .
30.03.2011 12:44
Невероятен поет ...и хубави думи за него . И одобрение за мен .
Още веднъж благодаря ,миличка !
цитирай
46. priqtel12 - Поклон пред паметта му.
30.03.2011 19:28
Създал е толкова хубави творби, жалко че е имал толкова малко време за това.....
Чудесен постинг, Таня, поздравления!
цитирай
47. stela50 - Благодаря ,priqtel12 ...за споделеното и добрите думи .
30.03.2011 19:49
Поклон пред поета !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stela50
Категория: Лични дневници
Прочетен: 17469121
Постинги: 1642
Коментари: 25863
Гласове: 59818
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031